15-05-08

Treinpijn en hagelbollen: trainingen in de soep

images"De trein is altijd een beetje reizen".... met deze slogan probeert de NMBS zoveel mogelijk - vooral onwetende - potentiële treinreizigers te lokken op haar verouderde en weinig comfortabele treintoestellen en dat tegen een 'democratische prijs' waar de gemiddelde mens een week niet goed van is en bijna op water en brood moet leven. Sta me toe de slogan lichtjes aan te passen, zodat ze meer op de waarheid lijkt: "de trein is altijd een beetje.... miserie, tijdverlies en afpersing ". Nu moet ik als beginnend pendelaar, groentje als het ware, natuurlijk nog wennen aan de geneugten van het dagelijkse treingebeuren en zijn er ongetwijfeld mensen met straffere verhalen, maar wat me gisteren overkwam overtrof toch alle verwachtingen en eerdere ervaringen. Kwam ik rond 17u45 nietsvermoedend in Brussel Zuid toe met de bedoeling de trein van 17u59 richting Gent te nemen (waar Maarten al op zit van in Brussel Centraal) om dan samen te genieten van een gezellige avond thuis en van samen te gaan lopen/fietsen. Van de normale spitsdrukte was niéts te merken. Nee hoor. Integendeel: het was er complete chaos! Een bende mensen die allemaal verstomd met open mond naar borden staarden, waar nog treinen op stonden die eigenlijk om 16u45 het station hadden moeten verlaten hebben, maar die - ondanks het feit dat ze afgeschaft waren - nog steeds vrolijk stonden geafficheerd. Alsof iemand daar nog in geïnteresseerd was..... Verder was het hele bord ROOD. Voor de treinleken: rood  betekent vertraging. Véél vertraging.  Er staat dan zo "+20" naast de trein, en dan mag je 20 minuten extra wachten. Was het maar 20..... Vaak was het 50, 60 of zelfs meer. Geen trein die reed, niemand die wist wat doen, een paar heethoofden verloren de controle en de conducteurs, stationschefs en ander NMBS personeel besloten ondertussen zo goed mogelijk verstoppertje te spelen om vooral niet geconfronteerd te worden met het publiek. Een stem bleef maar vanalles omroepen, maar had blijkbaar de micro niet gevonden want niets was verstaanbaar. Zucht. Dit zou lang duren. Héél lang. Tot op een bepaald moment Maarten vanuit Centraal belde "ik zit op een trein naar Gent die rijdt". halleluja! Die zou dus 5 minuten later in de Zuid zijn. Maar er is niets aangekondigd (of toch niet verstaanbaar). dus op welk van de 20 (!!) perrons zou de trein toekomen? Ieniemiemutte? Gelukkig wist Maarten me via GSM te vertellen dat ie op spoor 13 (kon het symbolischer) toekwam, en dus ben ik naar daar gespurt om me tussen de helft van heel België op die trein te wurmen. Als sardienen op elkaar geperst. Had ik m'n voeten opgeheven, dan was ik gewoon blijven hangen. Niet normaal. Maar goed, we zaten op een trein. Een trein die zowaar reed. De vreugde was echter van korte duur: aangezien er verder geen andere treinne richting Gent waren, werd er een stoptrein van gemaakt! Wablief???? In plaats van linea recta van Brussel naar Gent te rijden (30min) werden we getrakteerd op een rondje Vlaanderens mooiste waar Vlaanderen vakantieland jaloers op zou zijn. Schellebelle, Melle, Wetteren, Lede, Liedekerke.....élk boeregat, klein of groot, tussen Brussel en Gent zijn we gepasseerd, gestopt. Met als resultaat dat we om 20u!!! thuis waren. En net dan werden we getrakteerd op een reeks hagelbollen. Een bui die net 6 minuten duurde - de tijd om te voet van het station naar huis te hollen. Moet het nog gezegd dat bibi geen zin meer had om te gaan lopen? Geen training dus gisteren. Ah ja, vergat ik nog de reden  van dit alles te vermelden: een brandje in Brussel Noord! Jaja, de Belgische Spoorwegen.... 't marcheert allemaal goed, tot het weer een beetje verandert: is het te warm, dan schiet er iets in brand, sneeuwt het, dan is er iets mis met de kabels, en als het regent dan vinden ze vast ook wel weer iets (lek en dan kortsluiting).... De oplossing voor dit alles? Staken natuurlijk. Hoe meer, hoe liever. Liefst vlak voor of na een weekend. Tijdens de feestdagen. of als het mooi weer is. Oei, hebben de pendelaars dan een probleem? Tja.... niet aan te doen zeker? Als ik dan nog bedenk dat ik jaarlijks 1400 EUR neerleg om van dit alles te "mogen" genieten.... ik denk dat ik niet goed word! En dan moeten ZIJ staken ??? 

Ah ja, er is ook nog wel gesport hoor: dinsdagavond een grote fietstocht gemaakt (31km in 1u23), vanmiddag een uurtje gaan sporten in de fitness (45' op de crosstrainer en nog wat spieroefeningen) en vanavond zou ik gaan lopen met Saskia. Maar hagelbollen, bliksem en donder beslisten er opnieuw anders over. We beslisten de afspraak uit te stellen. Gelukkig klaarde het een uurtje later alsnog op, zodat ik eindelijk toch de beentjes ben kunnen gaan strekken, en daar hebben we nu toch van genoten!Clipboard01

22:27 Gepost door Runner Jules | Permalink | Commentaren (9) |  Facebook |

Commentaren

jaja, quasi heel pendelend Vlaanderen die een trein moest hebben die vanuit Bxl vertrok had het gisteren in de avondspits serius vlaggen, bibi ook en zowat al mijn collega's. Bende incompetenteriken. Koen heeft het brandje gezien en dus met eigen ogen gezien hoe ze dat probeerden op te lossen-> met water (!!!!) een brandende electriciteitskas blussen, zo ben je goed bezig natuurlijk, ahum...
Maar allé, ge leeft nog hé, en vandaag knap getraind!!

Gepost door: Ruthje | 15-05-08

kriebels Pff, ik krijg al kriebels al ik dat allemaal lees. Niet te veel bij nadenken zeker !! Je was in ieder geval niet alleen.
Trouwens alle dagen in dezelfde file staan is ook niet leuk !! Dat is ook balen !!!

Gepost door: Edith | 15-05-08

en dan denk je ... LANG LEVE DE AUTO. Duurt nog langer waarschijnlijk maar je zit tenminste rustig. Ben toch blij om dicht bij huis te werken als ik dit allemaal lees. BTW: verslagje komt eraan hoor, moet alleen eens even thuis zijn op een degelijk uur. Groetjes,

Gepost door: Steve | 16-05-08

excuseer ik zal in het vervolg die kastjes niet meer in brand steken, ik wist niet dat de mensen daar last van hadden. Ik vond het feitelijk wel een hele uitdaging, zo een ijzeren kastje laten branden, en het is nog gelukt ook.
Feitelijk was ik een van de dagen van plan om de bovenleidingen ook nog in brand te steken, da zou pas een mooi zicht zijn; stel je voor dat je in de trein zit en het spoor naast je in de lucht ziet fikken; maar ik zal't maar laten nu ik dit allemaal lees. Mischien moet ik het eens met de rails proberen, dat heeft minder gevolgend denk ik...
Allee, ik ga nog een beetje tegen mezelf staken en nadien vorder ik me dan terug op! Das ook plezant,
Sorry voor die misere he!
ps. met die hagelbollen heb ik niks te maken, da was waarschijnlijk de Jos geweest.

Gepost door: streverke | 16-05-08

Allez, dan stonden we daar gezellig samen in de Zuid, want ik heb daar ook met open mond naar dat bord staan staren van 17h00 tot 18h15 ongeveer... Uiteindelijk met 1,5u vertraging toegekomen. Inderdaad: de trein is altijd een beetje... te laat komen... ;-)

Gepost door: Liesbet | 16-05-08

De trein is altijd een beetje reizen ... Ik stap elke dag om 8u27' op mijn fietske om 3 minuten later aan mijn dagtaak te beginnen.
"Some Guys have all the Luck ..."

Gepost door: frank spencer | 16-05-08

Verwend Jullie worden nogal verwend door de NMBS zeg - woensdag alles in de soep door een brandje en volgende week dinsdag een staking. En dan nog klagen ;-)))

Gepost door: philippe | 16-05-08

Je hebt zo van die dagen dat alles meezit he... Maar voor U blijkbaar niet op donderdag...

Gepost door: Homer | 16-05-08

all the luck Ik vertrek iedere dag (te voet) om 07u57 bij mij thuis .. om 07u59 zit ik op mijn bureaustoel. Als ik met de wagen moet ... doe ik er langer over!!!

Gepost door: Koen | 16-05-08

De commentaren zijn gesloten.